Sabtu, 27 April 2013

Selembik-lembik Manusia

Jam sudah 12.00am lebih
Aku masih begini
Mataku masih segar mencelik
Otak masih ligat berfikir.

Aku tahu,
Hidup insan mana yang tiada masalah?
Hidup makhluk mana yang tiada suramnya?
Yang menjadi aras adalah cara kita selesaikannya.

Aku tahu mungkin agak songsang
Tapi aku rasakan aku terlalu lemah
Aku terlalu lembik
Aku tak sekuat luaranku.

Luaranku,
Aku kelihatan kuat, kasar, tiada masalah
Tapi dalamanku,
Aku adalah selemah-lemah insan
Selembik-lembik manusia di dunia.

Memang aku selalu nasihatkan orang sekelilingku
Tapi aku hanya mampu menasihat
Aku tak mampu melakukan!

Terasa mahu saja aku lenyapkan diri
Hilangkan jejak
Lari daripada semua situasi ini
Lari daripada perasaan ini

Namun,
Aku tak mampu
Aku tak punya cara untuk lari dari semua ini
Aku tetap perlu di sini
Hadapi semuanya
Bahkan,
Lari daripada masalah adalah tindakan si pengecut.
Pengecut yang berbesar langkah pabila ramai
Tapi lari lintang-pukang tatkala berseorangan.

Akukah itu?

Tuhan,
Lenyapkan aku dari dunia ini
Aku perlukan izinMu
Aku perlukan penenangMu
Bawa aku bersamaMu
Tarik balik nyawaku
Kembalikan ku ke pangkuanMu.

Agar aku lebih tenang
Agar aku lebih bahagia
DenganMu ..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan