Ahad, 28 April 2013

Harga Sebuah Dakapan

Tak ternilai.

Itu yang dapat kuungkapkan
Dakapan itu sungguh jujur
Malah ikhlas & tulus.

Insan pertama yang kudakap
Yang paling istimewa dalam hidupku
Masih kuingat saat itu
Kau tawarkan dakapan penuh faham itu
Aku sambut dengan selemah-lemahnya
Terasa kekuatan itu kau salurkan padaku
Melalui urat bersalirat
Terus ke jiwaku.

Kini,
Saat aku dan kau begini
Aku beruntung
Aku masih punya insan yang kedua kudakap
Dalam hidupku selepas kau.

Tapi kali ini ia beza
Aku yang merendahkan diri
Minta diri ini didakapnya
Bagi menagih seribu kekuatan darinya
Dengan senyuman dia rela
Dengan senyuman dia berikanku pegangan baharu.

Dia pendengar terbaikku
Dia penasihat terulungku
Walau aku dan dia tak seutuh pabila bersama kau
Namun dia memahamiku
Aku juga memahaminya
Fahamannya kupegang teguh
Pesanan keramatnya kugenggam erat
Kuterapkan menjadi prinsip baruku.

Dua dakapan ini terlalu berharga bagiku
Teramat membahagiakanku
Terasa diri ini masih punya 'sesuatu'.

Itulah kali pertama aku didakap ikhlas
Kali keduanya pula merupakan yang terakhir bagiku
Mungkin ada yang ketiga
Kuharap ia daripada insan yang kuharap-harapkan
Si dia yang kupuja tinggi.

Sungguh, ia sangat berharga!

Kuharap aku juga dapat menenteramkan insan yang kusayangi
Dengan mendakapnya sedemikian rupa
Dengan dakapan seikhlas itu ..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan