Khamis, 4 April 2013

Isi Hati

Apa sebenarnya tujuan hidup aku?
Adakah selama ini aku dibesarkan untuk memenuhi segala keinginanmu?
Atau untuk menjadi 'kuli sepenuh masa' di samping melaksanakan semua 'misi' mu?

Kerana aku merasakan yang aku dihidupkan hanya untuk menjadi 'pembantu rumah'mu.
Hingga aku merasakan yang aku perlu membalas setiap suap nasi yang kusuap ke mulut dengan menurut segala kemahuanmu.
Terasa sangat sakit di dada ini apabila kau beraksi seolah-olah ilmu itu tidak penting kepadaku.

Ya memang, kau sentiasa mahu aku berada dalam 'kelompok tertinggi 'setiap kali adanya cubaan itu.
Kerana nanti bila aku berjaya menggapainya, kau bisa beriak bangga di hadapan mereka yang kecundang.
Tapi itu semua tidak penting buatku.
Kerna apa yang kuinginkan adalah perhatian darimu.
Kau tidak pernah menanyakan keadaan dan situasiku.
Kau tidak pernah memberikan aku apa yang remaja sebayaku dapatkan.
Ya, kau mahu aku bawa pulang 'sijil kebanggaan', tapi di mana usahamu?
Tidak pernah kulihat usahamu ke arah itu.

Aku yang harus bersengkang mata, berhempas-pulas bagi memberikanmu 'kebanggaan itu'.
Aku yang perlu mencari 'inisiatif' untuk membawakan kepadamu kejayaan itu.

Apa kau rasa sudah cukup segala pengorbananmu buatku?
Apa kau fikir aku tidak punya rasa?
Aku sering mencemburui rakan-rakanku apabila mereka menceritakan hal insan yang 'seangkatanmu' padaku.
Mereka patut bersyukur kerna mereka tidak sepertiku.
Tidak sepertiku yang tidak kau pedulikan.
Tidak sepertiku yang hanya 'diberi makan' untuk menjana 'kerjamu'.

Bukanku mengungkit.
Bukanku tidak ikhlas.
Namunku hanya meluahkan rasa ini yang telah kupendamkan sejak hampir sedekad aku di sini bersamamu.
Dan hanya mempersoalkan persoalan yang kuheret sejak aku menjejakkan kaki disini, 7 tahun yang lalu.

Bukanku meminta.
Bukanku memaksa.
Hanya hati yang terasa, minta dimuntahkan segala perih.

p/s : ini bukan puisi, ini isi hati

Tiada ulasan:

Catat Ulasan