Selasa, 5 Februari 2013

'Malas nak mampus' ?? Aku atau kau?!

Kesabaran aku tetap ada batasnya!
Korang bayangkan, anak dia sendiri pun malas nak buat kerja sekolah dia, dia nak cakap aku ni MALAS NAK MAMPUS sebab tak tolong anak-anak dia buat kerja sekolah?! Ajar tu bolehlah, takkan nak buatkan? Sampai bila dia nak belajar macam tu? Aku pulak macam tak ada kerja sekolah? Anak kau tu je yang ada kerja sekolah?
Eh, tolonglah! Engkau yang sebenarnya patut ajar anak kau tau! Bukannya aku! Bukannya aku yang selama ni kau carutkan, aku yang selama ni kau maki, & aku yang kau dera secara seksualiti ni! Ingat sikit, kau tu bukannya rajin sangat pun!
Anak kau tu pun sebenarnya dah terbiasa kerja sekolah dia mak aku yang buatkan. Dimanjakan sangat! Sampai dah tak nak buat sendiri. Semuanya nak orang buatkan. Aku dulu tak ada siapa pun yang tolong buatkan kerja sekolah aku. Aku cuma minta tolong ajar saja. Selebihnya aku buat sendiri. Mana tak jadi macam tu, dah bapaknya sendiri pun malas, apatah lagilah anak-anaknya. Lagipun, mana nak tumpah kuah kalau bukan ke nasi kan? Bapak pemalas, nak suruh anak-anak rajin? Tak payahlah ..
Kau makan pun harap apa yang ada je, bukannya nak bagi anak-anak kau makan! Dah tahu mak aku tak sempat nak masak, kau belilah apa-apa untuk anak-anak kau makan! Ni tidak! Boleh pulak kau buat maggi untuk isikan perut kau seorang tu. Macam tu kau nak cakap orang lain 'malas nak mampus'? Kalau kau pun pemalas, jirus kencing kau sendiri pun tak sampaikan bilik air tu tiap-tiap kali lepas kau masuk mesti hancing, tak payahlah kau nak sindir aku ni pemalas. Belakang mak aku bolehlah kau nak sindir bagai, depan dia kau tak berani pulak?!
Entahlah korang, aku sebenarnya dah banyak kali cuba tahan. Aku sebenarnya tak hamak pun nak tulis pasal jantan tua tu dalam blog aku ni. Tapi aku perlukan 'seseorang' untuk 'dengar' perasaan aku sekarang ni. Dengan adanya medium ni, dapatlah aku berkongsi sedikit sebanyak apa yang aku rasa. Yelah, budak tak berbapak, macam nilah.
'Anak yang tiada berbapa jarang yang tidak luka jiwanya sampai ke besar..' , aku selalu dengar kata-kata ni.
Dugaan demi dugaan diberiNya, mungkin kerna Dia tahu aku mampu untuk melaluinya. Lagi besar dugaan, lagi besar kasih sayang kepada hambaNya yang sentiasa bergantung kepadaNya. Seberapa panas hati sekalipun, bacaan surah Yassin & surah Qursi sudah pastinya mampu untuk menenangkan amarah. Amarah yang cuba 'digembar-gemburkan' oleh syaitan yang direjam. InsyaAllah, cuma perlu terus bergantung kepadaNya di samping usaha keras.
Tekad aku cuma satu, aku mahu ubah kehidupan aku dan emak aku. Aku tidak mahu tinggal dalam rumah ni lebih lama lagi. Aku mahu kerja, kumpul duit & beli rumah baru. Aku nak bawa emak aku sekali keluar dari rumah ini. Jantan tua tu? Jangan harap kau nak jejak pun. Dia pernah halau aku dulu, tapi mak aku yang tak benarkan. Sekarang aku rasa wajarlah aku berbuat begini. Dan semoga semuanya di pihak ku.. Amin, ya rabb ..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan