Jumaat, 25 Januari 2013

Kerinduan yang dicantas

Kali ini, aku ingin sekali berkongsikan apa yang sedang kulalui sekarang.
Aku merinduinya. Mengapa? Ya, aku tahu aku akan bersua muka dengannya setiap hari di sekolah. Namun apa yang kurindukan adalah saat-saat indah waktu dahulu. Saat aku sering bertanya khabarnya, saat aku sering bergurau senda dengannya & saat aku menyiapkan hampir separuh daripada tugasannya. Manis! Terasa seperti dialah bapa terbaik dalam hidupku. Walaupun penat seharian membantu menyiapkan tugasannya, aku gembira. Gembira kerana aku dapat meluangkan masa bersamanya, meringankan bebannya & menatap wajahnya.
Mungkin bagi kalian yang masih belum pernah merasai kehilangan ibu bapa terasa hal ini kecil. Tetapi bagi aku, aku sangat menghargai setiap waktu yang aku ada bersama-samanya. Maklumlah, budak yang tiada berbapa seperti aku ni, sangat memerlukan perhatian & kasih sayang daripada yang sudi. Tetapi aku tidak meminta-minta. Aku hanya menagih dalam diam agar aku tidak dipandang serong oleh yang lain-lain. Aku juga punya maruah. Maruah yang perlu kujaga rapi kerana ia menunjukkan harga diriku yang sebenar.
Sering kali aku tersenyum sendiri dek memikirkan perubahan pada dirinya. Dia yang dahulunya kurang mesra kini mahu menjadi lebih akrab & mesra denganku. Memang, memang inilah yang aku inginkan sedari dulu. Perhatian & layanannya yang saling tak tumpah seperti melayan anak-anaknya sendiri. Namun, apalah yang mampu kulakukan. Aku tidak mampu untuk berada dekat dengannya lagi. Aku juga tidak boleh rapat & mesra dengannya seperti dulu lagi. Semua ini hanya kerana sebuah janji. Janji yang termeterai antara aku & isterinya yang tidak langsung mahu memahami keadaan aku & dia.
Sudahlah, kata orang, 'barang yang lepas jangan dikenang, kalau dikenang merosak badan..' Jadi eloklah kalau aku terus menjaga batasku dengannya agar perhubungan ini tidak menjadi lebih keruh & tidak pula menambahkan rasa cemburu dihati isterinya yang tidak pernah mengerti isi hati yang kumiliki..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan