Khamis, 14 Mac 2013

Pengalaman perit mencipta 'hidup'

Dari kecil dia memang tidak seperti kanak-kanak lain. Dia tidak dibesarkan oleh ibunya sendiri seperti kanak-kanak lain. Dia tidak pernah mengenali bapanya seperti kanak-kanak lain. Dia tidak pernah merasakan majlis sambutan hari lahirnya seperti kanak-kanak lain. Dia tidak pernah lekang dari perasaan takut. Dia tidak pernah lekang dari perasaan rendah hati.
Apa yang sering dirasakannya ialah ibunya tidak menyayanginya seperti kanak-kanak lain. Dia tidak berbapa seperti kanak-kanak lain. Dia tidak sebahagia kanak-kanak lain. Dia tidak bebas bermain seperti kanak-kanak lain. Hal ini disebabkan oleh dirinya yang dibela oleh neneknya sedari kecil. Ibunya pula jarang-jarang sekali pulang untuk menjenguk dirinya. Hanya sesekali ibunya pulang pabila mahu membelikan keperluan persekolahan & pakaian saja. Ditambah pula dengan 'cakap-cakap belakang' nenek & ibu saudaranya, makin membuatkan dia merasa ibunya tidak pernah menyayanginya.
Dari mula dia mencelikkan mata, dia telah menganggap Zakaria adalah bapa kandungnya. Namun selepas usianya mencecah 10 tahun, dia diberitahu sebaliknya. Bapa dia sebenar bukanlah seperti yang disangkakannya. Bapa dia sebenar tidak sama seperti bapa kakak-kakak & abangnya. Musa. Musa adalah bapa kandungnya. Siapalah yang memahami perasaan seorang kanak-kanak sekecil dia yang baru hendak mengenal dunia, dihimpit dengan gelojak sebesar itu? Siapalah yang tahu betapa sukarnya perasaan seorang anak yang begitu manja bersama bapanya, lalu mengetahui dirinya bukanlah anak sebenar 'bapa'nya itu? Bagaimana anak itu harus menerima seorang yang tidak dikenalinya sebagai bapanya? Bukan setakat berjumpa, malah nama Musa itu sendiri tidak pernah didengarnya. Mungkin hanya air mata yang bercucuran dapat meluahkan segalanya. Bapanya yang selama ini disangkakan sudah meninggal dunia, rupanya hanyalah bapa tiri. Dan bapanya yang sebenar tidak diketahui mana hilangnya. Entahkan hidup, entahkan mati.
Tidak cukup dengan itu, kehidupannya bersama nenek semenjak kecil amat daif. Ibunya yang menetap di negeri jiran pun hanya membantu sekadar termampu. Ibu saudara yang tinggal bersama dia & neneknya pula bagaikan bukan saudara. Jarang sekali keluarga mereka membantu. Yang ada hanyalah wang bantuan dari JKM untuk neneknya sebanyak RM80 sebulan. Kemudian dengan izin Tuhan yang Maha Mengasihani, jumlah wang bantuan itu ditingkatkan kepada RM120 sebulan. Itu juga masih belum mencukupi bagi membayar bil elektrik, bil air, makan, minum, & keperluan harian. Setelah pemergian bapa tiri yang telah dianggapnya sebagai bapa kandung itu meninggal dunia semasa dia berumur 5 tahun, bekalan air telah dipotong kerana telah tertunggak banyak. Sejak itu, aku harus membantu nenekku mengangkat berbaldi-baldi air dari paip rumah ibu saudaranya ke rumahnya sendiri untuk kegunaaan mandi, minum, membasuh, & sebagainya. Walaupun berat baldi yang harus diangkatnya, berat lagi masalah hidupnya yang membelenggunya sejak kecil.
Mungkin sebab itu sekarang dia tidak punya masalah untuk berdikari. Hal ini kerana sedari kecil, dia sudah terbiasa hidup berdikari. Kalau hendak makan, masak nasi sendiri, goreng telur sendiri. Kalau hendak ke kedai, jalan kaki sendiri melalui jalan hutan getah di pinggir kampung. Dam masa yang sama harus menjaga neneknya yang sakit, di tambah dengan 'masalah dalaman' dari ibu saudaranya sekeluarga, dia kini cukup tabah untuk menghadapi hidupnya. Dia boleh saja seorang diri. Dia boleh saja tidak berteman. Kerna dia sudah terbiasa dengan kehidupan sebegitu.
Pernah juga dia merasakan hidup ini tidak pernah adil terhadapnya. Dia selalu membandingkan dieinya dengan rakan-rakannya. Kerna dia sentiasa punya masalah. Dia tidak segembira sewaktu bersama rakan-rakannya di sekolah. Sampai saja di rumah dari sekolah, dia terus bertukar watak. Perwatakannya di sekolah & di rumah sangat berbeza. Mungkin kerna dia malu dengan cara hidupnya. Mungkin juga kerna dia tidak mahu orang lain mengetahui jalan hidupnya. Sebab itu dia amat berbeza di sekolah berbanding di rumah.
Oleh kerana itulah dia sangat mudah tersentuh apabila melihat sebuah keluarga yang bahagia di hadapannya. Dia sangat mencemburui rakan-rakannya yang mendapatkan kasih sayang dari ibu bapa mereka sepenuhnya. Dia juga sangat marah apabila ada antara rakan-rakannya yang menyalahkan ibu bapa mereka atas sebab-sebab remeh seperti ibu bapa mereka memberikan duit belanja yang sikit, lambat menjemput pulang dari sekolah, tidak mengingati hari lahir atau apa saja alasan yang temeh. Kerana baginya, mereka yang masih punya ibu bapa yang memberikan makan & pakai yang cukup, mereka sangat beruntung. Berbanding dirinya sendiri yang hanya mampu menelan nasi putih bersama kicap & kalau ada telur serta ikan bilis, itu sudah cukup baik. Dia juga mudah menyayangi orang lain kerana dia juga mahu disayangi. Dia akan betul-betul menyayangi seseorang yang dia sayangi atau cintai dengan sepenuh hati kerna dia mengharapkan orang itu juga menyayanginya. Dalam erti kata lain, aku boleh kategorikan dirinya sebagai insan yang kekurangan kasih sayang dari keluarga.
Biarpun kini dia telah menetap bersama ibunya, namun kehadiran bapa tirinya yang kedua ini amat mendukacitakan. Gangguan seksual, gangguan mental dan kata-kata cacian sering didengarinya. Hal ini membuatkan dia tidak suka meluangkan masa di rumah. Dia lebih suka berada di luar tak kira sendiri atau bersama rakan-rakan. Dia juga merasakan earphone miliknya adalah perkara yang wajib ada bersamanya setiap hari. Hal ini kerana earphonenya akan menjadi 'penyelamat' untuknya dari mendengar kata cacian & hinaan daripada bapa tirinya yang tidak punya perasaan itu. Telefon bimbit & earphonenya adalah tempat untuk dia membuang rasa bosan, sedih, sunyi & pilu selain dari kucing-kucingnya yang sering menjadi temannya di rumah.
Dia juga sangat mengharapkan agar suatu hari nanti, akan ada orang yang betul-betul menyayanginya dengan sepenuh jiwa agar dapat dia menerima kasih dan sayang yang selama ini dia harapkan, yang selama ini dia terdesak untuk miliki. Dia juga mahu mendidik & membesarkan anak-anaknya nanti dengan penuh kasih sayang & perhatian agar anak-anaknya takkan merasai nasib yang sama seperti dirinya. Dia mahu anak-anaknya mendapatkan perhatian & jagaan yang secukupnya dari dirinya & suami suatu hari nanti. Dia tidak mahu anak-anaknya mempunyai memori hitam dalam ingatan mereka. Dia juga tidak mahu anak-anaknya akan merasa cemburu dengan rakan-rakan mereka. Dia mahu anak-anaknya merasakan bahawa dia & suami adalah ibu bapa yang terbaik pernah mereka miliki. InsyaAllah, doakan dia ..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan