Ahad, 24 Mac 2013

Aku hanya mampu berdoa buatmu..

Seseorang pernah bertanya kepadaku, "Kau tak jeles ke tengok dia dua orang tu? Sweet jer..,"
Dulu memang pernah aku cemburu. Ya, dulu. Saat itu aku terlalu fikirkan tentang hal ini. Waktu itu aku juga agak pentingkan diri. Tapi sejak aku fahami bahawa cinta itu tak semestinya memiliki, aku mula 'longgarkan' rasa itu.
Kalau aku betul sayang dia, aku mesti kena suka bila dia bahagia. Aku mesti lakukan apa saja untuk buat dia bahagia. Aku mesti doalan kebahagiaan dia. Kerana satu sebab, aku tak mahu dia susah. Aku tak mahu dia sedih. Aku sayang dia, jadi aku mahu yang terbaik untuk dia.
Tatkala dia sakit, aku bagai terasa sakitnya. Saat dia kecewa, aku juga hampa. Waktu dia marah, aku juga geram. Dan pabila dia bahagia, aku pasti suka. Hal ini jelas kelihatan bila dia sangat bahagia pabila di sisi Sha. Aku boleh nampak itu. Senyuman dan tawanya saat di sisi Sha sangat jujur & dari dasar hati. Sudah pasti dia sangat bahagia dengannya. Namun jika aku 'merampasnya', aku juga tidak tahu apa layakkah aku membahagiakannya sedemikian rupa? Dapatkah aku membuat dia tersenyum sebegitu lagi? Mungkinkah bagiku untuk menggembirakan hatinya? Sudah pasti aku akan gagal kerana aku bukanlah insan yang diperlukannya. Dia hanya memerlukan Sha. Sha yang sekarang telah 5 tahun hidup bersamanya. Susah senang, jatuh bangun mereka tetap berdua. Dari awal dia berkarier hinggalah sekarang, dia telah berjaya.
Aku akui, aku sangat menyayanginya. Aku terlalu mencintainya. Hinggakan aku merasa bagai aku menyayangi dan mencintainya lebih dari diriku sendiri. Aku sanggup berhabis untuknya. Aku sanggup lakukan apa saja untuk mengetahui apa saja tentangnya. Sampaikan sesiapa yang mengenaliku dengan rapat pasti akan tahu bahawa aku sangat menyukainya. Betapa besar hati, impian dan harapanku padanya. Tak tertara dek gunung-ganang sekali pun.
Perasaan ini ikhlas. Tulus. Hanya buat si dia yang aku harapkan. Tapi aku tahu harapanku ini takkan ke mana. Cuma aku yang tidak ingin berhenti berharap. Masih lagi mahukan pengharapan yang kabur & jauh ini.
Dulu aku sedih. Sedih dengan diri sendiri yang hanya menyakitkan hati sendiri. Namun aku perlukannya untuk 'menyinari' hari-hariku biarpun tanpa kehadirannya. Cukuplah dia hadir di setiap mimpi-mimpiku. Itu pun sudah cukup membahagiakan hariku. Melihat gambar-gambarnya saja pun sudah cukup untuk membuat aku tersenyum sendiri. Pabila melihat gambar-gambar mesranya bersama isteri tercinta, aku berasa seperti aku yang dipeluknya, seperti aku yang dirangkulnya kemas. Hinggakan tidur malamku pasti ada bantal pelukku yang kupeluk erat pabila aku teringatkannya. Seperti itulah hari-hariku berlalu. Tidak pernah berubah bahkan semakin 'nazak'.
Dan, aku? Aku hanya terus 'melayankan' rasa ini sambil terus berdoa agar dia dan isterinya terus bahagia bersama, dimurahkan rezeki, dikurniakan zuriat yang soleh dan solehah, diberikan kesihatan yang baik & kehidupan yang diberkati dan dirahmatiNya .. Amin, ya rabb ..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan