Sabtu, 9 Mac 2013

Penangan HANYA PADAMU!

Aku rasa aku terlalu ikut perasaan sangat nih. Sampaikan aku boleh termimpi hal yang lebih kurang sama yang terjadi dalam drama Hanya Padamu tu, tapi dalam keadaan yang lebih real & lebih ngeri!
Ada ke patut aku mimpi yang wife dia tu ada masalah mental? Haihh, tak pe, aku mula dari awal, ok?
Semalam lepas tengok drama tu, aku online, lepas tu macam biasa aku tidurlah. Aku mimpi isteri dia (isteri dalam realiti, bukan yang dalam drama tu) ada sakit jiwa. Tapi tak teruk. So, dia ni pun sebab sayang, dia jaga sendiri di rumah. Dia hentikan seketika lakonan sebab nak jaga wife dia. Dia tak nak hantar dekat hospital mental sebab dia sayang.
Lepas beberapa bulan, keadaan wife dia ni jadi makin teruk. Kadang-kadang wife dia akan lupa yang K tu sebenarnya suami dia. Sampai dia suruh K keluar dari bilik tu sebab dia rasa terancam. K pun sebab sayang, ikutkan je. Tidurlah K seorang kat ruang tamu. Esoknya, wife K dah ingat balik yang K ni suami dia. Tapi dia tak ingat yang K ni pelakon. So, mengamuklah dia bila nampak banyak gambar-gambar K dengan perempuan lain dalam tablet. Dia terus terkam K yang tengah tidur kat sofa, dia cekik kuat-kuat! K terkejut tapi dia cuba slow talk. Dia tak nak berkeras dengan wife dia tu. Dia terangkan,
"Sayang, ni abang, sayang.
Abang, ni.
Jangan buat macam ni kat abang, sayang.
Sayang tak sayang kat abang ke?". Lepas tu, wife dia balas,
"Abang yang tak sayang Sha!
Abang tak sayang Sha, kan?
Abang ada perempuan lain!".
"Tak sayang. Tak ada.
Abang kan sayangkan sayang?
Abang tak ada orang lain, abang ada sayang jer.".
Wife dia masih lagi mencekik tapi K cuma pegang tangan wife dia je supaya tak kuat sangat cekikannya tu.
"Abang tipu!
Sha nampak banyak gambar abang dengan perempuan lain.
Mesra je pulak tu!
Pegang-pegang tangan!
Abang tipu!
Abang tipu Sha!", dan cekikannya makin kuat.
Bersungguh K cuba tahan tapi dia tak sangka yang wife dia tu boleh jadi sekuat tu. Dia cuba tarik tangan wifenya supaya melonggarkan sikit lehernya. K dah rasa sesak nafas. Kuat betul wife dia mencengkam sampai naik merah muka K disebabkan tidak dapat bernafas.
Selepas beberapa kali K cuba menenangkan isterinya yang tercinta tu, akhirnya cekikan itu dilepaskannya. Lega sungguh K. Terbatuk-batuk dia. Terus dia bawa wife dia masuk dalam bilik & diberikan ubat penenang. Dia tidur. K lega. Malam itu, K tidak keluar makan. Leher & kerongkongnya terasa sakit lagi akibat cekikan pagi itu. Dia terus masuk ke bilik & mencuba untuk tidur. Mungkin disebabkan katil itu bergerak apabila K naik, wife dia terjaga.
"Sha lapar, tak?
Sha nak makan?
Kalau Sha nak makan, abang belikan.
Sha nak makan apa?".
Tapi dia tidak menjawab. Berulang kali K menanyakan hal yang sama, namun wifenya hanya berdiam diri. Tiada jawapan. Lalu K berbaring sambil mencuba memeluk wifenya dari belakang. Tiada respons. Isterinya hanya kaku di situ, namun K tahu bahawa dia belum tidur. K mengeratkan lagi pelukannya & dia tertidur.
Tengah malam itu, K merasakan sesuatu di lehernya. Dia yang masih dalam keadaan separuh sedar separuh tidur itu mencelikkan mata & dia terkejut! "Sha! Sha buat apa ni, sayang?" tanya K kepada isterinya yang sedang menghalakan pisau di lehernya. Terasa ketajaman pisau itu di leher K. Dia cuba menenangkan isterinya lagi.
"Sayang, jangan buat abang macam ni, sayang.
Sayang tak sayang kat abang ke?
Sayang, sakit sayang.
Leher abang sakit.
Tajam tu sayang.
Sayang, bagi abang pisau ni sayang.
Kasi kat abang, eh?", pujuk K lembut.
Namun isterinya makin kuat menekan pisau itu di leher K. Dia cuba membunuh K! Tapi K masih tidak bertindak kasar. Dia cuba mengawal keadaan dengan 'slow talk'.
"Sayang, abang sakit ni.
Sayang tak kesian dengan abang, ke?
Jangan buat abang macam ni, sayang.
Please.."
Terasa pisau itu ditekan & ditarik perlahan. Leher K berdarah! Dia cuba menahan sakit. Walaupun dia mengadu kesakitan tapi isterinya itu terus menarik pisau itu dari hujung cuping telinga hingga ke bawah dagu K. Lukanya tidak dalam kerana hanya di atas kulit sahaja. Lagipun isterinya melakukan dengan lembut. Seperti orang sedang memotong kek! Akhirnya K cuba bertindak dengan menarik tangan wifenya yang memegang pisau itu kebelakang. K cuba menahan sakit akibat luka itu sambil memegang kuat tangan isterinya. Tiba-tiba isterinya tidak sedarkan diri. Penat barangkali. K bangun & mencuci darah yang mengalir & menutup luka dengan kain kasa & kapas. Malam itu dia menangis sendiri depan cermin dalam bilik air. Melihat keadaan dirinya yang tak terurus sepanjang menjaga isterinya.
Pagi itu, isteri K terjaga awal dari tidur. K masih lena di sebelahnya. Itulah K. Dia tidak pernah rasa takut akan tindakan luar jangkaan isterinya kerana dia yakin isterinya masih sayangkan dirinya. Cuma isterinya sakit. Itu sebab isterinya begitu. Lantas, melihat leher K yang berbalut, isterinya memeluk K erat. K terjaga. Terkejut sebenarnya. Namun dia tersenyum & membalas pelukan itu. Isterinya melepaskan pelukan & berlalu ke dapur. K menunggu di dalam bilik dengan penuh tanda tanya. Kemudian,
"Nah..", isterinya menghulurkan tali.
"Untuk apa?", K kebingungan.
"Ikat Sha.", jawab isterinya.
K menggeleng sambil mengambil tali yang dihulurkan oleh isterinya itu & meletakkan tali itu di meja tepi katil.
"Abang takkan ikat Sha.
Sha isteri abang.
Bukannya haiwan untuk diikat.
Abang tak sanggup nak ikat Sha, sayang..", kata K lembut sambil menatap wajah isteri kesayangannya.
"Tapi Sha tak nak nanti abang cedera lagi sebab Sha.
Sha ni bahaya. Sha jahat.
Sha tak nak abang sakit sebab Sha..", luah isterinya, ikhlas.
K tersentuh. Lalu didakap isterinya erat.
"Abang takkan ikat Sha.
Abang tahu Sha takkan buat apa-apa yang akan buat abang cedera teruk, kan?
Abang tahu, Sha sayang abang, kan?
Takkanlah sayang nak buat macam tu..", K cuba memberi alasan.
Sememangnya dia tidak mahu mengikat isterinya itu.
"Tapi nanti bila Sha tak sedar, Sha takut...", isterinya menangis.
"Sha kena lawan.
Lawan perasaan tu.
Sha kena ingat, abang selalu kat sini untuk Sha. Ok?", pujuk K lagi sambil mengelap air mata wifenya.
Ahh, sampai situ mimpi aku! Sweet betul! Tapi aku tersentuh dengan mimpi sendiri. Haha !!
*Bukan direka untuk mencabuli hak mereka, hanya mimpi aku yang tak terkawal.. :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan