Rabu, 27 Mac 2013

'Cinta Itu Pelik'

'Cinta itu pelik.
Macam kau.
Kau manusia pelik'

Berkali-kali aku menatap gambar ini. Berkali-kali itu jugalah aku menanyakan diriku,
"Mengapa kau tak mahu mengalah?
Mengapa kau ingin terus berharap?
Apa kau tidak nampak kebahagiaan mereka?
Kau tidak nampakkah senyuman & gelak tawa mereka berdua?
Mereka bahagia.
Kau juga patut bahagia, bukan?"

Aku terpana sendiri. Tidak dapat hendak diterjemahkan rasa sakit dihati. Bukan sakit kerana melihat mereka bahagia. Tetapi sakit disebabkan diri sendiri yang tidak mahu mengerti hakikat yang telah lama di depan mata. Hakikat yang terbentang luas, lama dah sepatutnya kufikirkan.
Tapi aku terus melayankan perasaan. Terus berhalusinasi sendiri tanpa khuatir. Seolah-olah apa yang aku angankan ini mampu menjadi kenyataan.
Ya Allah, sedarkan diriku. Sedarkan aku bahawa aku sedang mengalami dilema paling besar sepanjang hidup aku. Lebih besar dari dilema anak tidak berbapa & lebih besar dari dilema gangguan seks oleh lelaki-lelaki yang pernah kukenali.
Mungkin sebenarnya hati telah lama menyedari akan hal ini. Cuma perasaan yang mendalam terhadapnya yang membuatkan aku meneruskan apa yang kuanggap betul ini. Bila kuceritakan kepada sahabatku, mereka pasti hanya mengangguk-angguk tanda faham. Tapi mereka tidak pernah faham. Sebab itu mereka hanya mendengar, tanpa solusi yang bernas bagi membolehkan aku terus berhadapan dengan dilema ini. Akhirnya, segala penceritaan panjang lebar yang kulakukan hanyalah sia-sia kerana mereka tak pernah faham walau pun mereka mencuba untuk memahami. Bukanlah aku menyalahkan mereka kerana tidak memahami apa yang aku lalui. Aku tahu mereka tidak pernah lalui jadi sebab itulah mereka tak pernah faham.
Kadang-kadang aku rasa ada baiknya aku pendamkan saja dilema ini. Bak kata cikguku,
"Benda kalau difikirkan sangat akan menjadi lebih ruwet.
Lebih baik serahkan kepada Allah swt.
Biar Dia yang tentukan.
Berdoa sajalah agar semuanya menjadi lancar".

InsyaAllah, akan kucuba. Allah, bantuku!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan