Selasa, 25 Disember 2012

Harga Sebuah Pengalaman

Selama sebulan setengah aku bekerja di Pasaraya Borong Sakan untuk mengisi cuti hujung tahun ni, aku telah banyak mendapatkan pengalaman & pengajaran baru.
Paling aku tidak boleh lupa sekali adalah keeratan hubungan kekeluargaan sesama staf & majikan di sana. Setiap hari bagaikan keluarga yang sudah lama bersama biarpun ada yang baru mengenali antara satu sama lain & terkadang ada yang terkecil hati dengan sikap & gurauan masing-masing. Namun ia bagai menambahrapatkan silaturahim yang terbina meski sekejap.
Pengalaman menjadi cashier, melayan kerenah pelanggan yang mengunjungi premis, dan tidak lupa juga pengalaman diserbu oleh pihak penguasa tempatan kerana tiada lesen untuk meletakkan barangan di kaki lima juga merupakan sesuatu yabg baru bagiku. Alhamdulillah, nampaknya aku semakin matang dalam pencarian hidup yang menggetarkan jiwa ini.
Ternyata pengalaman ini pasti tidak kudapatkan andai aku hanya duduk goyang kaki dirumah tanpa berbuat apa-apa. Berbaloi rasanya aku berpenat lelah mencari wang hasil titik peluh sendiri daripada mengharapkan ibu aku yang berhempas pulas setiap hari memberikan aku wang belanja.
Ternyata memang aku hargai segala apa yang telah kukerjakan..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan