Sabtu, 8 Jun 2013

Setia Menanti

"Mungkin kian tiba indah mempersona
Oh Tuhan, kurniakan semangat
Sinaran mata bak suria
Menerangi langit nan gundah
Mengapa dunia terus pudar ?

Walau suratan menimpa larutnya asmara
Degupan mendamba salam akhir kepadanya

Kucuba melupakanmu
Walau terbuku di kalbu
Pintamu akan turut
Izinku menyayangimu

Setia tiada duga walau badai melanda
Moga mekar impian selama
Setia menantimu

Andai terluput novela cinta
Daku terima hakikatnya
Dihukum memori yang luka

Aku hanya mahukan kasih mesra
Tanpa duka jalar air mata
Andai nyata musnah menjadi kenangan
Takkan pudar warna cinta .."

Terkesan.
Aku lelah menyeka titisan jernih
Yang mengalir sederas-derasnya
Membasahi pipi, menyakitkan dada.

Baru semalam kau datang kepadaku. Riak wajahmu riang & gembira. Kau tunjukkan trofi kemenangan itu kepadaku. Kau ceritakan perasaan yang rasakan sewaktu mereka menjemput kau naik ke pentas. Kau kongsi segalanya denganku. Kau dakap aku erat.

Tapi pagi ini semuanya ghaib. Kau rentap semua kegembiraanku pabila kau muat naik gambar kau bersamanya. Mana perginya kebahagiaan semalam? Hilang semua rasa, hilang hangatnya dakapanmu, hilang pandangan redup matamu, hilang genggaman tanganmu. Hanya dengan sekeping gambar, telah melupuskan semuanya.

Ya, aku bahagia. Aku bahagia apabila kau bahagia. Tapi sukar bagiku untuk menipu diriku yang aku juga menderita sendiri. Aku sakit sendiri. Hati ini menangis sendiri. Jeritan dalam dada ini terasa menyakitkan di dada dan di kerongkong. Leher ini terasa tegang. Terasa darah yang dipam ke seluruh tubuh tidak mengalir. Tapi aku tetap tersenyum. Aku tersenyum dalam sendu tangisku. Memaksa hati sendiri.

Sekelip mata. Apa yang kurasa membahagiakan, hilang. Rasa gembira yang aku sendiri ciptakan, hilang. Semuanya ghaib, lupus dari jiwa. Sejujurnya, aku mendambakan kehadiran kau sebenar-benarnya. Aku terdesak. Ya, aku akui itu. Aku boleh menipu mereka semua, tapi aku tak mampu menipu diriku sendiri. Ia terlalu sakit.

Namun, ketahuilah, dalam sakit ini aku masih mendoakan kebahagiaan kau. Aku tetap bermohon kepadaNya supaya kau terus bahagia dan gembira bersamanya. Kerna aku tahu betapa kau cinta dan sayangkan dia. Aku tahu tanpanya, kau tak sebahagia ini. Aku tahu aku tidak membahagiakan kau seperti yang telah dia lakukan. Jadi berbahagialah kau bersamanya. Aku mahukan yang terbaik saja untuk kau, Sayang ..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan