Sabtu, 8 Jun 2013

Bersalah !

Aku tak rasa amarah menjadi puncanya
Aku tak rasa dia menegur dengan kasar atau keras
Tapi aku tak sangka rasa bersalah ini begitu kejam membelasah jiwa
Aku tak sangka ia zalim menghukum diri yang alpa.

"Lumrah insan lupa dan alpa"
Penenang hati yang gagal
Aku masih menghukum diri
Mengapa?
Rasa bersalah ini sangat besar dan berat
Seperti dimarahi, ditengking.

Mungkin kerna dia yang menegur
Atau mungkin aku takut dia memarahiku
Atau juga aku terlalu malu?
Tak tergambar.

Terbayang di skrin kepala
Bagaimana hendak kutegurnya lagi?
Bagaimana mahu kuambil gambarnya lagi?
Bagaimana aku nak rasa bebas lagi?

Seperti di penjara di laman sendiri
Dikelilingi beratus-ratus penjaga
Salah sikit bakal dihukum
Silap sikit bakal dipukul
Kenapa aku rasa sampai begitu?

Emosi diri yang gagal dikawal
Mencekik diri sendiri, sukar bernafas ..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan