Rabu, 5 Jun 2013

Israk & Mikraj

Israk = perjalanan Rasulullah pada malam hari dengan menunggang Burak dari Masjid Al-Haram (Mekah) ke Masjid Al-Aqsa (Palestin).

Mikraj = Naiknya Rasulullah SAW ke langit dari Masjid Al-Aqsa ke Sidratul Muntaha.

Burak = Haiwan tunggangan Rasulullah SAW yang diciptakan dari cahaya, putih, lebih besar dari keldai, bersayap & lajunya bak kilat. Apa yang berlaku sepanjang perjalanan Rasulullah?

1) Dilihat kaum yang bercucuk tanam & mengeluarkan hasil yang banyak & cepat.
Konklusi 1) Itulah kaum yang berjihad “Fisabilillah” / belanja harta ke jalan Allah.Digandakan pahala kebajikan 700 kali / lebih.

2) Dicium bau yang sangat wangi; kubur Masyitah, suami & anak-anaknya yang dibunuh kerana keteguhan iman, tak mengaku Firaun sebagai Tuhan. Masyitah ialah tukang sisir rambut anak Firaun yang mengaku Allah sebagai Tuhan & menidakkan Firaun itu Tuhan. Dibunuh dalam air mendidih.

Siapa angkasawan / astronaut pertama dunia? Rasulullah SAW.

Kita baru pakai kenderaan mahal yang laju sikit dah berlagak. Nabi Muhammad SAW naik Burak yang laju macam kilat, chillax je.

3) Dilihat orang-orang yang memecahkan kepala mereka. Setiap kali dipecahkan, kepala mereka sembuh kembali,  lalu dipecahkan lagi. Konklusi 3): Itulah orang-orang yang berat kepala mereka untuk sujud (sembahyang) kerana terlalu sibuk dengan hal dunia.

4) Dilihat sekumpulan manusia yang memotong lidah mereka sendiri tanpa henti-henti secara berterusan. Konklusi 4):Itulah gambaran manusia yang dalam hidup mereka suka menabur fitnah & berdusta dalam berkata-kata.

5) Dilihat mereka yang menutup kemaluan dengan secebis kain, dihalau seperti binatang & makan bara api / batu dari neraka Jahannam. Konklusi 5) Itulah orang-orang yang tidak mengeluarkan zakat harta mereka.

6) Dilihat lelaki & perempuan memakan daging mentah yang busuk sedangkan daging masak ada di sisi mereka. Konklusi 6): Itulah lelaki & perempuan yang melakukan zina sedangkan masing-masing mempunyai isteri / suami.

7) Dilihat orang yang berenang dalam sungai darah & dilontarkan batu.Konklusi 7): Itulah orang ketika hidupnya memakan riba'.

8) Dilihat mereka mencakar muka & dada dengan kuku tembaga.Konklusi 8): Itulah orang yang mengumpat & menjatuhkan maruah orang.

9) Dilihat seorang perempuan bongkok 3. Konklusi 9): Itulah gambaran usia dunia yang sangat tua & menanti saat kiamat.

Yang 3 seterusnya ini khas untuk Hawa. Harap ambil iktibar daripada Israk Mikraj Baginda Rasulullah SAW. Bersedia?

10) Dilihat wanita menangis teresak-esak sambil meminta pertolongan tetapi tiada siapa yang sanggup membantu. Konklusi 10):Itulah gambaran balasan wanita yang berhias bukan kerana suaminya.

11) Dilihat wanita berkepala seperti babi, badannya seperti keldai & menerima berbagai-bagai balasan. Konklusi 11): Itulah gambaran wanita yang suka membuat fitnah, bermusuh dengan jiran & membuat dusta.

12) Dilihat wanita tergantung pada rambutnya serta otaknya menggelegak.

Dalam perjalanan Mikraj pula Rasulullah dibawa & ditemani Jibril AS ke 7 lapisan langit.

Langit pertama:
i) Berjumpa Nabi Adam AS.
ii) Dilihat mereka yang  makan riba' & harta anak yatim.
iii) Dilihat orang berzina yang hodoh rupa & kelakuan mereka. Penzina lelaki bergantung pada 'susu' penzina perempuan.

Langit ke-2:
Bertemu dengan Nabi Isa AS & Nabi Yahya AS.

Langit ke-3: Bertemu Nabi Yusuf AS.

Langit ke-4: Bertemu Nabi Idris AS.

Langit ke-5: Bertemu dengan Nabi Harun AS yang dikelilingi oleh kaumnya Bani Israil.

Langit ke-6:
i)Bertemu dengan Nabi Musa AS.
ii)Melihat umat Baginda sendiri, termasuk 70,000 orang yang masuk syurga tanpa hisab.

Langit ke-7: Bertemu dengan Nabi Ibrahim Khaililullah AS.

Kemudian masuk ke Baitul Makmur (betul-betul atas Baitullah di Mekah). Kemudian Baginda naik 'tangga' sebelum jumpa Allah. Haa, masa nilah kalah semua cerita dongeng, 'fairy tale' ciptaan manusia bila ini realiti.

Tangga ke-8 selepas langit ke-7 disebut “al-Kursi” pada dahan pokok Sidratul Muntaha. Rasulullah SAW lihat pelbagai keajaiban. Antara keindahan & keajaibannya:
i) Dilihat sungai dengan airnya yang tak berubah.Ada sungai susu, sungai arak & sungai madu lebah.
ii) Buah-buahan, daun-daun, batang dan dahannya berubah-ubah warna & bertukar menjadi permata-permata yang indah.
iii) Unggas-unggas emas berterbangan.
iv) Sungai Al-Kautsar yang terus mengalir masuk ke syurga. Kemudian Rasulullah masuk ke syurga & seterusnya melihat neraka berserta dengan Malik penjaganya.

Tangga ke-9: Di sini pucuk pokok Sidratul-Muntaha.Rasulullah SAW. Dapat melihat seorang lelaki yang ghaib dalam nur ‘Arasy.Siapa lelaki itu? Lelaki itu ialah lelaki yang di dunia lidahnya sering basah berzikir, hatinya tertumpu penuh kepada masjid & tidak memaki ibu bapanya.
Tangga ke-10: Rasulullah SAW dapat menyaksikan Allah SWT dengan mata kepala Baginda sendiri lantas sujud & bermunajat kepadaNya. Kemudian, Allah SWT memfardhukan solat 50 waktu kepada Rasulullah & umat Islam.Baginda seterusnya menemui Nabi Ibrahim AS & Nabi Musa AS. Nabi Ibrahim AS & Nabi Musa AS lalu menyuruh Baginda merayu kepada Allah SWT  agar diberi keringanan & dikurangkan jumlah waktu sembahyang.

Rasulullah SAW memang 'the best'. Sayang betul Baginda pada kita;umatnya. Seboleh-boleh mahu memudahkan, tetapi kita pula yang ambil mudah.

Akhirnya, Rasulullah turun ke langit dunia, seterusnya ke Baitul-Maqdis, lalu menunggang Burak untuk pulang ke Mekah pada malam yang sama.

Alhamdulillah, begitulah serba sedikit cerita Israk Mikraj yang mampu saya kongsi daripada Dr. Anwar Fazal. Moga bermanfaat untuk kita bersama hendaknya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan