Selasa, 4 Jun 2013

Kamar Sejati

Di kamar ini aku sendiri
Menyendiri dari segala hiruk-pikuk
Mengelak dari dunia luar yang sibuk
Bersendiri dengan diri sendiri.

Keadaan yang tenang meski terkurung
Aku selesa
Setiap hari mengurung diri
Dari awal tercelik mata
Hingga tiba saat terlelap kembali
Hanya di kamar ini.

Aku senang
Aku bebas
Kamarku menjadikan aku seperti aku
Aku yang sebenar-benarnya aku
Tiada hipokrasi biar sempit.

Di kamarku aku berbicara sendiri
Di kamarku aku menyibukkan diri
Di kamarku aku beradu mimpi
Dan di kamarku jua dia datang menemani
Hanya di kamarku, aku bahagia begini.

Langsir putih penutup silau mentari
Katil sederhana tempat terlentang diri
Dengan sebuah kipas meja yang terus gagah berpusing
Siang dan malam tanpa henti.

Inilah kamarku
Kamar tempatku mengadu nasib sepiku
Tempatku tertawa bahagia dek kehadiran'nya'
Kamarku yang setia melindungiku
Susah dan senangku
Sunyi dan sibukku
Malam dan siangku.

Inilah kamar sejatiku
Tempat aku terlentang sendiri
Menaip terus dari hati, puisi moden ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan