Ahad, 14 Julai 2013

Tersentap Rasa Jiwa

Tersentap rasa jiwaku petang ini bila membaca tweet rakan di Twitter.

"Appreciate your idol while they're still here.."

Tergamam. Bagaikan nadi berhenti berdenyut. Kenapa aku tiba-tiba teringatkan dia ? Kenapa hati ini terus meluru ke arahnya ?

Ya Allah, selama ini aku tidak pernah beranggapan yang dia akan pergi. Tidak pernah. Aku tahu tiada apa yang akan kekal di alam yang fana ini. Namun aku tidak pernah terfikir bahawa suatu hari nanti aku bakal kehilangannya.

Bagaimana hendak kulaluinya nanti ?
Bagaimana mahuku cari pengganti ?
Bagaimana jika itu benar-benar terjadi ?
Bagaimana ?

Astaghfirullah. Aku tidak merasakan yang aku dapat melaluinya. Memikirkannya saja sudah cukup membuat aku takut. Seriau ! Merenungkan hari-hari mendatang tanpa status Facebooknya, tanpa tweet baru di akaun Twitter nya dan tiada lagi gambar-gambar ceria yang dimuat naik olehnya di akaun Instagram. Apa lagi yang mampu aku lakukan ? Hanya terus menonton karya lakonannya yang mungkin ada di Youtube mahupun blog-blog hiburan ? Hanya mampu menatap gambar wajah senyumnya di paparan hadapan telefon bimbitku ? Atau hanya mampu melihat kembali lebih 1000 gambar-gambarnya di dalam pendrive kesayanganku itu ?

Buntu. Memikirkannya saja sudah cukup membuat aku rindu. Tak tertanggung rasanya nanti.

Ya Allah, sesungguhnya Kaulah Tuhan yang Maha Mengetahui segala-galanya. Aku bermohon padaMu, Kau berikanlah dia kesihatan yang baik. Kau berikanlah dia kehidupan yang baik. Jauhkanlah dia dari segala marabahaya. Jauhkanlah dia dari segala musibah. Peliharalah dia sebaik-baiknya sebagaimana ibu bapaku memeliharaku sewaktu aku kecil. Sesungguhnya Kaulah satu-satunya Tuhan yang Maha Berkuasa lagi Maha Mengasihani.

Aku doakan juga semoga rakanku yang kehilangan orang yang sangat disayanginya itu kekal tabah dan kuat menghadapi musibah ini. Amin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan