Khamis, 30 Mei 2013

Rentasan Jiwa Muda Beramarah

Keinginan membuak-buak
Seiring dengan hati yang mendidih-didih
Jiwa memberontak bertubi-tubi
Ingin saja kuhentak, ketetak biar mati, ngeri.

Perasaan ini sukar dibendung lagi
'Rumahku syurgaku' hanya sekadar frasa sampah
Kebahagian usah ditagih
Takkan kau dapat, takkan kau capai
Pabila seluruh isi rumah adalah asing
Pabila seluruh ahlinya kian mengasing.

Impianku mencanak-canak
Ingin kukerah tulang empat kerat mentah
Mencari punca sesuap pelajaran
Menagih sumber sesuap nasi
Untuk diri sendiri di rantauan nanti.

Hasratku kini adalah canduku
Tanpanya aku mati katak di neraka ini
Tanpanya aku lemas dalam selautan hipokrasi
Akan kukejar selajuku, semahuku.

Hanya kejayaan yang mampu merubah dunia
Hanya pelajaran yang mampu mengubah segala
Hanya dengannya aku bakal berjaya.

Usaha,
Bantu aku untuk terus bersamamu
Rajin,
Bantu aku untuk terus mengekorimu
Jaya,
Tarik tanganku yang hampir layu
Jangan biarkan ku terjunam ke gaung sengsara
Usah biarkan ku terhempas ke lembah hina.
Hidup,
Berubahlah
Anjakan paradigma itu kita perlu !

P/s : Dicoret dengan amarah. Agak kasar. Maaf, jika menyinggung.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan