Selasa, 7 Mei 2013

Doa Buat Kau Kesayanganku

Entah mengapa. Petang itu aku teringat kata-kata sahabatku. Nasihatnya tentang si dia yang kusayangi,

"Kau yakin?
Kau yakin dengan cinta yang kau cipta ini?
Bagaimana jika dia punya zuriat kelak?
Bagaimana jika dia sudah tua nanti?
Bagaimana jika dia sudah tiada lagi nanti?
Bukan apa,
Tapi kita kena bersedia.."

Aku tersentak. Persoalan yang diajukannya memang tidak pernah terlintas di kepalaku. Selama ini aku hanya melayan 'kebahagiaan' yang kuciptakan. Tak pernah terfikir sampai ke tahap itu. Apa lagi sehingga ke tahap ketiadaannya. Ketiadaan dia yang sangat kusayangi!

Luluh hati ini mendengar persoalan itu. Aku tahu ia hakikat sebenar. Namun aku langsung tidak bersedia. Mampukah aku melaluinya nanti? Mampukah aku merelakan kepergiannya nanti? Bukannya mahu memikirkan yang buruk, tapi hal ini terdetik di hati untuk kufikirkan. Aku sendiri tidak mampu untuk mencari jawapan untuk persoalan ini.

Aku akui, aku sangat serik untuk merasa lagi kehilangan orang yang kusayang. Pemergian arwah bapaku 12 tahun lalu sudah cukup menyiksa batinku. Ditambah pemergian nendaku yang kusayangi kerana aku paling rapat dengannya. Nendaku yang telah membelaku sedari kecil hinggaku di darjah 5. Memori sepanjang bersama arwah bapa & arwah nendaku cukup segar di ingatanku hingga saat ini. Aku mampu mengingati suara mereka, gelak tawa mereka, senyuman mereka, gurau senda mereka. Semuanya masih di ingatan. Tidak pernah lekang walau sekejap. Kerna aku masih menyayangi mereka. Aku masih belum rela untuk kehilangan mereka. Aku masih merindukan mereka. Dan kerna itu juga aku mudah tersentuh saat terlihat rakan-rakanku bermanja bersama bapa mereka. Sedangkan aku, seorang anak gadis yang tidak berbapa. Namun kusyukuri takdirku kerna aku masih punya ibuku.

Tapi jika berkaitan si dia, aku buntu. Seperti tiada jalan keluar meski kutahu jalan keluar itu sentiasa dalam genggamanku. Aku tidak dapat membayangkan bagaimana hendakku terima hakikat itu apabila dia sudah tiada. Pernah suatu masa dulu, si dia cedera di lutut & tangan sewaktu bekerja. Itupun aku sudah tidak tertahan air mata kerna terlalu merisaukannya. Apa lagi bila keadaannya menjadi lebih buruk mahupun tatkala dia terus lenyap nanti? Aku takut. Aku takut untuk merasai sakitnya jiwa apabila insan tersayang dirampas dariku. Aku takut hendak mendengar berita sedih itu. Aku takut hendak menghadapinya. Terlalu takut!

Oleh sebab itu, setiap kali aku berdoa ke hadrat Ilahi, aku pasti mendoakannya. Aku pasti mendoakan orang-orang yang kusayangi. Kudoakan agar mereka diberikan kesihatan yang baik. Kudoakan semoga mereka dilindungi daripada segala kecelakaan dan marabahaya. Kudoakan mereka agar diberikan kebahagiaan, ketenangan dan rezeki yang melimpah-ruah dalam kehidupan mereka di dunia dan di akhirat. Itu harapanku, melihat orang-orang yang aku sayangi bahagia dan dalam keadaan baik-baik saja.

"Ya rabb, janganlah kau tarik orang-orang yang aku sayang daripadaku. Kau kasihanilah aku. Tapi jika memang itu takdirnya, Kau kuatkanlah diriku untuk menghadapinya. Kau bantulah aku untuk melaluinya walau berapa kali pun sepanjang hidupku. Dan sebelum Kau tarik mereka 'pulang', Kau berilah aku kesempatan bersama mereka selama hayatnya. Berilah aku peluang untuk kubahagiakan mereka dahulu, ya rabb. Agar aku tidak merasa ralat atau terkilan di saat aku harus melepaskannya, ya Allah.."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan